Page 69 - jurnalul conferintei Scoala online
P. 69

ȘCOALA ONLINE. ASPECTE. PROVOCĂRI. SOLUȚII.
                                      Casa Corpului Didactic Simion Mehedinți Vrancea

                  Norul de cuvinte. Un „nor de cuvinte” constă într-un
           mod de reprezentare a unui text sau a unui șir de cuvinte, în
           care, de obicei, semnificația unui element-cuvânt este relevată
           de mărimea acestuia relativă la celelalte elemente. Poate fi un
           instrument pentru analiză de conținut. Aplicațiile disponibile
           permit  crearea  unui  suport  pentru  prezentare  de  conținut,  în
           formă grafică, statică sau interactivă.
                  Norul de cuvinte este un instrument care extrage dintr-
           un text cele mai des întâlnite cuvinte și le listează sub forma
           unei aglomerări de cuvinte pe un spațiu dat (poate fi foaia de
           hârtie sau tabla), cuvinte scris în ordine aleatoare, după cum
           apar în text. În aglomerarea respectivă, cuvintele care apar de
           cele mai multe ori în text sunt scrise cu fonturi de dimensiuni
           mai mari, cu cât apar mai des, cu atât fonturile sunt mai mari,
           așa încât cel care citește norul de cuvinte realizează rapid, care
           sunt cele mai des întâlnite cuvinte într-un anumit text. Un nor
           de cuvinte se poate realiza utilizând aplicații precum: Wordle
           (http://www.wordle.net) sau WordArt (https://wordart.com).
                  Harta  conceptuală.  Deşi  sunt  utilizate  mai  mult  în
           procesul instruirii, hărţile conceptuale reprezintă şi instrumente
           care îi permit cadrului didactic să evalueze nu atât cunoştinţele
           pe care le deţin elevii, ci, mult mai important, relaţiile pe care
           aceştia  le  stabilesc  între  diverse  concepte,  informaţiile
           internalizate în procesul învăţării, modul în care îşi construiesc
           structurile cognitive, asociind şi integrând cunoştinţele noi în
           experienţele cognitive anterioare.
                  Principalele avantaje ale utilizării hărţilor conceptuale:
                 facilitează  evaluarea  structurilor  cognitive  ale
                   elevilor, cu accent pe relaţiile stabilite între concepte,
                   idei etc.;
                 determină elevii să practice o învăţare activă, logică;
                 permit  profesorului  să  emită  aprecieri  referitoare  la
                   eficienţa stilului de învăţare al elevilor şi să îi ajute să-
                   şi regleze anumite componente ale acestuia;

                                        68
   64   65   66   67   68   69   70   71   72   73   74