Page 35 - jurnalul conferintei Scoala online
P. 35
ȘCOALA ONLINE. ASPECTE. PROVOCĂRI. SOLUȚII.
Casa Corpului Didactic Simion Mehedinți Vrancea
fi mai puţin eficiente. Este mai bine să îi spună: ,,Îmi place că
ţi-ai pus toate jucăriile la loc!” în loc de ,,Îmi place că o dată ai
reuşit şi tu să-ţi aranjezi jucăriile fără să-ţi spun!”.
Comportamentul bun trebuie răsplătit, dar este necesar
ca părinţii să înţeleagă că există o diferenţă între răsplată şi
alintare. Răsplata este ceva ce copilul primeşte după ce s-a
comportat bine, în timp ce alintarea este ceva ce i se oferă
înainte pentru a-l motiva să facă ceva. Părintele trebuie să fie
un bun model de urmat. Cel mai important este să dezvolte un
mediu sigur pentru copil în care acesta să se simtă în iubit şi
protejat, înţeles şi sprijinit la nevoie. Cu toate acestea,
comportamentele inadecvate ale copilului sunt frecvente acum.
Copiii nu se comportă întotdeauna după aşteptări din
cauza unor motive variate: nu ştiu cum să o facă, vor să atragă
atenţia asupra lor, se plictisesc şi atunci, pe fondul izolării şi al
incertitudinilor, pot să apară o serie de factori de risc cu referire
la modul în care părinţii iau atitudine faţă de manifestările
emoţionale ale copilului. Părinţii care obişnuiesc să reacţioneze
la emoţiile negative ale copilului prin furie sau nemulţumire,
prin minimalizarea sau descurajarea comportamentului vor
amplifica reacţiile negative ale copilului.
Se ştie că părinţii joacă rolul de facilitatori ai contextelor
emoţionale şi a experienţelor sociale, astfel, este necesar ca
părinţii să utilizeze situaţii de ghidaj şi antrenament social legat
de comportamentele emoţionale şi sociale. Aşa se dezvoltă
abilităţile de cooperare, de negociere şi empatia la copii.
În relaţia cu copilul, conştientizăm faptul că universul
psihic este marcat de emoţie pentru fiecare dintre noi, că
plăcerea lucrului bine-făcut asigură trăirea satisfacţiei şi că
întreaga noastră existenţă se derulează pe un fond emoţional.
Un context emoţional optim (conceput pentru a stimula)
favorizează stabilirea unui climat propice copilului, care îi
oferă încredere şi stabilitate, îi asigură o stare de bine.
34