Page 32 - jurnalul conferintei Scoala online
P. 32

ȘCOALA ONLINE. ASPECTE. PROVOCĂRI. SOLUȚII.
                                          Casa Corpului Didactic Simion Mehedinți Vrancea

               imitaţie şi le internalizează. De aceea, adultul-model, în cazul
               acesta,  părintele,  trebuie  să  fie  mai  atent  ca  niciodată  la
               propriile  acţiuni.  Se  întâmplă  ca  părintele  să  fie  mult  mai
               solicitat decât în trecut şi aici mă refer la presiunea exercitată
               de atribuţiile de serviciu care se îndeplinesc acasă şi nu la locul
               de muncă, de respectarea nevoilor celorlalţi membrii ai familiei
               aflaţi  în  contact  direct  24/24,  de  gândurile  şi  nesiguranţa
               generate  de  pandemie,  de  schimbările  survenite  pe  toate
               planurile.
                         Copilul,  prin  fragilitatea  vârstei,  nu  înţelege  aceste
               schimbări. Îi este neclar de ce petrece atât de mult timp în casă,
               de ce este restricţionat doar la plimbarea în jurul locuinţei, de
               ce nu îşi poate întâlni colegii de grădiniţă sau bunicii, de ce nu
               poate alerga în părculeţul copiilor.
                         Părinţii comunică cu copiii lor (şi invers), nu doar prin
               mesaje  verbale,  ci  şi  prin  componente  nonverbale,  afectiv-
               emoţionale,  gesturi  vizibile  sau  abia  perceptibile.  O  privire
               atentă sau dezinteresată, o îmbrăţisare sau un zâmbet, un gest
               de afecţiune sau de nervozitate, completează mesajul verbal, îi
               conferă  altă  valoare.  Părinţii  trebuie  să  fie  calmi  şi  să  îşi
               controleze  primul  impuls  când  copilul  se  comportă  greşit.
               Copilul înţelege când îi este criticat comportamentul, de aceea
               trebuie să evităm a-l critica pe el ca persoană, atenţia noastră să
               se  axeze  asupra  faptei  greşite.  Copiii  încep  să  realizeze  ce
               reacţie emoţională urmează unui ton ridicat al unui adult sau ce
               expresie facială pot observa la o persoană care râde puternic.
               Prin intermediul condiţionării, al empatiei sau al contagiunii
               emoţionale, copilul, reuşeşte să înţeleagă emoţiile celorlalţi.
                         În perioada preşcolară, copiii reuşesc treptat să identifice
               cauzele sentimentelor oamenilor, limbajul emoţiilor câştigând
               în acurateţe, claritate şi complexitate.
                           Copiii  respectă  reguli  de  exprimare  a  emoţiilor
               (Schaffer, R.):



                                            31
   27   28   29   30   31   32   33   34   35   36   37