Page 28 - jurnalul conferintei Scoala online
P. 28
ȘCOALA ONLINE. ASPECTE. PROVOCĂRI. SOLUȚII.
Casa Corpului Didactic Simion Mehedinți Vrancea
7. În şcoală, succesul tipului de predare bazat pe TIC se
măsoară prin satisfacera nevoii de învăţare.
Care sunt dificultăţile implementării TIC în procesul
educativ?
Teoretic, n-ar trebui să fie dificultăţi. În realitate, ele pot
apărea. Pentru un test simplu, întrebaţi-vă colegii ce cred
despre integrarea TIC în procesul de învăţare.
Veţi primi răspunsuri de genul:
”N-am auzit despre aşa ceva!”, ”Am auzit ceva, dar nu
ştiu prea clar ce este.”, ”Asta e chestia aia nouă adăugată?”,
”Cu ce e diferit de ceea ce ştiam deja, ce e nou în asta?”, ”Păi
n-avem cum să facem asta, costă mult şi fonduri nu prea sunt.”
Unii profesori consideră că anumite deprinderi mentale
asociate tehnologiilor moderne n-ar ajuta în procesul de
învăţare, în special atunci când elevii preiau fără discernământ
informaţii de pe internet sau îşi însuşesc mentalitatea de tip ”cut
and paste” în detrimentul stiloului şi al hârtiei.
Ceea ce nu o să auzim prea des este o definiţie clară sau
măcar mai mult interes legat de potenţialul acestui tip de
învăţare. Pentru înţelegerea şi implementarea TIC în procesul
clasic de învăţa e nevoie de entuziasm, energie şi dedicare
pentru a transforma teoria în soluţii reale bazate pe nevoile
individuale ale elevilor.
Alte dificultăţi decurg din lipsa informaţiei cu conotaţii
practice imediate referitare la TIC sau a unui ghid care să-i
informeze pe profesori cum pot ajunge la ea.
De aceea, este nevoie stringentă de:
1. instrumente pedagogice pentru formarea inițială şi continuă
a cadrelor didactice care să implice utilizarea TIC.
2. crearea și promovarea unei noi metodologii pentru
disciplinele școlare, bazată pe utilizarea TIC.
Combinarea TIC cu metodele tradiţionale pedagogice
reprezintă o schimbare de paradigmă cu implicaţii asupra
cunoaşterii în societate în general şi asupra învăţării în special,
27