Page 26 - jurnalul conferintei Scoala online
P. 26
ȘCOALA ONLINE. ASPECTE. PROVOCĂRI. SOLUȚII.
Casa Corpului Didactic Simion Mehedinți Vrancea
Adevărata importanţă a tipului de predare–învăţare-
eveluare care combină metodele pedagogice tradiţionale cu
TIC ţine de potenţial. Acest tip de învăţare este o oportunitate
în a crea experienţe care pot furniza tipul de predare-învăţare
potrivit într-un anumit moment, loc şi pentru un anumit elev nu
numai la şcoală, ci şi acasă. Acest tip de învăţare ar putea
deveni global, ar putea transcede graniţele formale ale ţărilor şi
ar putea aduce împreună grupuri de elevi din culturi şi
meridiane diferite. În acest context, generalizarea folosirii TIC
în şcoală ar putea deveni una dintre realizările importante ale
secolului nostru.
În psihologia cognitivă tradiţională, cunoaşterea e
văzută ca un fel procesare, adică pare simplu să spui că aceasta
va atinge cote cu atât mai înalte cu cât mintea elevului va fi
programată cu ajutorul cât mai multor strategii meta-cognitive.
Într-un mod cu totul diferit, în tradiţia socio-culturală de tip
vigotskian, cunoaşterea este înţeleasă în termeni de învăţare a
folosirii instrumentelor culturale. Ca o consecinţă a faptului că
acestea sunt totdeauna specifice unor anumite contexte social-
istorice este dificil de trasat modele de învăţare care să fie
general valabile, excepţie fiind câteva instrumente culturale
care traversează cel mult câteva contexte diferite.
În era digitală în care trăim, paradigma cunoaşterii
trebuie să fie una a dialogului, educaţia trebuie să meargă
dincolo de intrumentele culturale specifice, dar făra a fi redusă
la abstracţia oferită de psihologia cognitivă.
Dezvoltarea educaţiei în direcţia dialogului nu poate fi
decât rezultatul unui mod de predare-învăţare-evaluare la un
nivel de conceptualizare mai ridicat decât în trecut. Pentru că
dialogul presupune deschidere, lărgirea oriontului şi adâncime,
acest mod de învăţare este atât o direcţie individuală pentru
elev, cât şi una socială pentru şcoală ca întreg.
În tradiţia socio-culturală, TIC este definită ca miloc de
mediere pentru cunoaştere, iar din perspectiva dialogică, e
25