Page 26 - jurnalul conferintei Scoala online
P. 26

ȘCOALA ONLINE. ASPECTE. PROVOCĂRI. SOLUȚII.
                                          Casa Corpului Didactic Simion Mehedinți Vrancea

                      Adevărata  importanţă  a  tipului  de  predare–învăţare-
               eveluare  care  combină  metodele  pedagogice  tradiţionale  cu
               TIC ţine de potenţial. Acest tip de învăţare este o oportunitate
               în a crea experienţe care pot furniza tipul de predare-învăţare
               potrivit într-un anumit moment, loc şi pentru un anumit elev nu
               numai  la  şcoală,  ci  şi  acasă.  Acest  tip  de  învăţare  ar  putea
               deveni global, ar putea transcede graniţele formale ale ţărilor şi
               ar  putea  aduce  împreună  grupuri  de  elevi  din  culturi  şi
               meridiane diferite. În acest context, generalizarea folosirii TIC
               în şcoală ar putea deveni una dintre realizările importante ale
               secolului nostru.
                      În  psihologia  cognitivă  tradiţională,  cunoaşterea  e
               văzută ca un fel procesare, adică pare simplu să spui că aceasta
               va atinge cote cu atât mai înalte cu cât mintea elevului va fi
               programată cu ajutorul cât mai multor strategii meta-cognitive.
               Într-un mod cu totul diferit, în tradiţia socio-culturală de tip
               vigotskian, cunoaşterea este înţeleasă în termeni de învăţare a
               folosirii instrumentelor culturale. Ca o consecinţă a faptului că
               acestea sunt totdeauna specifice unor anumite contexte social-
               istorice  este  dificil  de  trasat  modele  de  învăţare  care  să  fie
               general  valabile,  excepţie  fiind  câteva  instrumente  culturale
               care traversează cel mult câteva contexte diferite.
                      În  era  digitală  în  care  trăim,  paradigma  cunoaşterii
               trebuie  să  fie  una  a  dialogului,  educaţia  trebuie  să  meargă
               dincolo de intrumentele culturale specifice, dar făra a fi redusă
               la abstracţia oferită de psihologia cognitivă.
                             Dezvoltarea educaţiei în direcţia dialogului nu poate fi
               decât rezultatul unui mod de predare-învăţare-evaluare la un
               nivel de conceptualizare mai ridicat decât în trecut. Pentru că
               dialogul presupune deschidere, lărgirea oriontului şi adâncime,
               acest mod  de învăţare este atât o direcţie individuală pentru
               elev, cât şi una socială pentru şcoală ca întreg.
                      În tradiţia socio-culturală, TIC este definită ca miloc de
               mediere  pentru  cunoaştere,  iar  din  perspectiva  dialogică,  e

                                            25
   21   22   23   24   25   26   27   28   29   30   31