Page 33 - jurnalul conferintei Scoala online
P. 33
ȘCOALA ONLINE. ASPECTE. PROVOCĂRI. SOLUȚII.
Casa Corpului Didactic Simion Mehedinți Vrancea
1. reguli de minimizare: reducerea exprimării mâniei sau furiei;
2. reguli de maximizare: în cazul primirii unui dar mai puţin
dezirabil, conform convenienţelor, ar trebui să prezinte aceeaşi
intensitate ca în cazul unui dar mult dorit;
3. reguli de mascare: atunci când se consideră că este mai
potrivită o expresie neutră;
4. reguli de substituire: când o emoţie este înlocuită cu una total
opusă.
În însuşirea acestor reguli, un rol fundamental îl au părinţii.
Aceştia transmit regulile prin trei căi: antrenamentul
(instrucţiuni directe), modelarea (observarea şi imitarea
adulţilor), învăţarea contingenţelor (extrag regulile în urma
interacţiunilor cu adulţii).
În contextul actual, aspectele care ţin de asigurarea stării de
bine a copilului în familie se referă la:
climatul din familie: relaţiile dintre părinţi, dintre fraţi,
dintre părinţi şi copii;
rutinele copilului: trezirea, igiena personală, aranjatul
camerei, micul dejun, etc.;
implicarea copilului în realizarea unor activităţi
gospodăreşti: aranjatul mesei, spălatul şi curăţatul fructelor
şi legumelor, împăturitul hainelor, adunatul jucăriilor;
conceperea unui program de activităţi distractive şi jocuri
împreună cu toţi membrii familiei: activităţi sportive în casă
(fitness, yoga), jocuri de societate, activităţi practice de
confecţionare de jucării din materiale din natură sau
reciclabile etc;
recapitularea cunoştinţelor însuşite la grădiniţă prin
constanta legătură cu educatoarea: cunoştinţe despre corpul
uman, despre natură şi vieţuitoare, mediul social, reguli de
comportament, cunoştinţe matematice, comunicare şi
limbaj, conştientizarea şi reglarea emoţională, deprinderi
fizice, abilităţi practice;
32