Page 134 - jurnalul conferintei Scoala online
P. 134
ȘCOALA ONLINE. ASPECTE. PROVOCĂRI. SOLUȚII.
Casa Corpului Didactic Simion Mehedinți Vrancea
satisfacție, pe care spațiul concret al școlii îl dăruiește milenar
învățăceilor: relaxarea copilulul în oaza de socializare
educațională.
Interesantă este următoarea explicație: cuvântul schola
a fost împrumutat din grecescul scholé, care însemna inițial
,,timp liber”, pentru că în Antichitate copiii, precum adulții,
aveau multe îndatoriri casnice, iar școala era locul și timpul
liber de îndatoriri, destinat studiului- deci un timp pentru ei, nu
pentru ceilalți. Definiția cărturarului antic Festus este
lămuritoare în acest sens: ,,Sunt numite școli (scholae) nu de la
odihnă (otium) și vacanță (vocatio), ci pentru că, după ce au
lăsat toate treburile deoparte, copiii au timp liber pentru
învățătură ( studium)”. >>
În izolarea generată de pandemie, copiii au putut face
comparația celor două contexe de învățare: virtual și clasic.
Ca întotdeauna, claritatea formei clasice a cucerit și
actuala generație. Școala clasică, în care prezența fizică este
necesară, este vatra societății umane moderne: aici copiii de
diferite vârste socializează, învățând, în primul rând, să se
accepte și să colaboreze, creând proiecte demne de aprecierea
tuturor: adulți și copii. Au înțeles că la școală își armonizează
toate simțurile, își pot dezvolta toate stilurile de învățare.
Au mai descoperit, devenind astfel mai înțelepți, ce nu
era bine la școală: șicana intimidantă, etalarea celor materiale
și financiareO altă consecință pozitivă a învățării la distanță a
fost că părinții au văzut cu propriii ochi cum lucrează, scrie,
citește și răspunde propriul copil, dar și ceilalți. Au avut ocazia
să urmărească discursul și demersul didactic. Ceea ce, trebuie
să recunosc, mi-a generat și mie contextul potrivit pentru o
îndrumare obiectivă, fără intervenții suplimentare și divagații.
Impresionant a fost momentul în care sora cea mare a
133