Page 93 - jurnalul conferintei Scoala online
P. 93
ȘCOALA ONLINE. ASPECTE. PROVOCĂRI. SOLUȚII.
Casa Corpului Didactic Simion Mehedinți Vrancea
erau până acum abordări specifice lecțiilor demonstrative,
decât orelor desfășurate zilnic. Efortul cadrelor didactice
pentru găsirea soluțiilor logistice și de organizare a
echipamentelor pentru o astfel de lecție demonstrativă era la fel
ca cel depus pentru actul didactic în sine, iar acest lucru va
rămâne neschimbat până ce se vor face investițiile necesare și
suficiente în școli.
Sub aspect funcțional, situația impusă a dat prilejul unor
polemici, acuzații și reluării unor teme mai vechi care privesc
sistemul educational național, sau chiar au fost lansate acuzații
cu iz politic. Ordinul 4135/2020 emis de Ministrul Educației și
Învățământului, prin care cursurile online devin obligatorii a
fost considerat de unii nu doar aberant, ci și neconstituțional,
pentru că nu poți obliga pe nimeni la un tip de educație pe care
statul nu îl poate garanta gratuit și nediscriminatoriu, așa cum
îl obligă Constituția. Unele voci ale părinților și elevilor au
acuzat în acest context că se încalcă, între altele, principiul
echității la Articolul 12, alineatul (2) al acestei reglementări,
unde se menționează: „Elevul are obligația de a participa la
activitățile de învățare on-line stabilite de unitatea de
învățământ”. Brusc, foarte mulți oameni și-au dat seama că
învățământul e totuși o activitate complicată din punct de
vedere practice.
Este prea devreme să facem o analiză amănunțită a ceea
ce se întâmplă în aceste zile de învățământ online. Singura
certitudine este că o lume educațională nouă se întrezărește la
orizont, iar în ce măsură se va și instaura rămâne să descoperim.
Probabil că doar un astfel de șoc va putea schimba percepția
multor actori implicați în educația formală despre ce înseamnă
învățarea la distanță, la toate nivelurile, despre integrarea
92