Page 116 - jurnalul conferintei Scoala online
P. 116
ȘCOALA ONLINE. ASPECTE. PROVOCĂRI. SOLUȚII.
Casa Corpului Didactic Simion Mehedinți Vrancea
responsabilizării, atunci școala online ar fi fost un experiment
de succes la toate nivelurile. În felul acesta, elevii ar fi
descoperit importanța creativității, dar și adaptării imediate la
propunerile profesorului și la contextul inedit al lecției. Aceste
aspecte pot fi cu greu controlate, dacă nu sunt programate
conștient, nu pot fi doar orchestrate și, în niciun caz, impuse.
Paradigma behavioristică, pe care dascălul modern o
cultiva instinctiv, nu s-a mai potrivit în școala online.
Rezultatele sunt, într-adevăr, determinate de comportamente ce
pot fi învățate prin repetarea unor scenarii didactice și folosirea
unor metode, procedee, instrumente credibilizate prin
exersarea în timp. Dar școala online a determinat profesorul să
facă o descoperire implicită: când avem o mentalitate deschisă,
devenim interesați de nevoile, obiectivele și provocările
celorlalți. Pe de altă parte, dacă păstrăm mentalitatea închisă,
ne concentrăm asupra noastră, iar pe ceilalți nu-i considerăm
entități distincte cu nevoile, obiectivele și provocările lor
proprii, ci doar obiecte care ne ajută să le împlinim pe ale
noastre. Pe cei care ne pot ajuta, îi considerăm vehicule, iar pe
cei care ne îngreunează acțiunile – obstacole. Cei al căror
2
ajutor nu contează, devin irelevanți pentru noi.
Prin urmare, toți factorii implicați în procesul
educațional au simțit disconfortul creat de ieșirea din „matcă”,
iar reacția a fost refuzul sau reticența sau frustrarea sau
deschiderea. Ultima soluție poate conduce spre sentimentul
satisfacției, respectiv împlinirii profesionale. În această
perioadă de criză s-a cristalizat un tipar didactic al mentalității
deschise. El cuprinde următoarele trepte ale asumării, care pot
fi formulate imperativ: vezi nevoile celorlalți, ajustează-ți
eforturile și măsoară impactul!; nu aștepta ca ceilalți să se
schimbe!; transformă propria mentalitate, indiferent dacă
2 Institutul Arbinger – Mentalitatea deschisă, Editura Institutul Dezvoltării
Personale, București, 2016, p.50
115