Page 116 - jurnalul conferintei Scoala online
P. 116

ȘCOALA ONLINE. ASPECTE. PROVOCĂRI. SOLUȚII.
                                          Casa Corpului Didactic Simion Mehedinți Vrancea

               responsabilizării, atunci școala online ar fi fost un experiment
               de  succes  la  toate  nivelurile.  În  felul  acesta,  elevii  ar  fi
               descoperit importanța creativității, dar și adaptării imediate la
               propunerile profesorului și la contextul inedit al lecției. Aceste
               aspecte  pot  fi  cu  greu  controlate,  dacă  nu  sunt  programate
               conștient, nu pot fi doar orchestrate și, în niciun caz, impuse.
                      Paradigma  behavioristică,  pe  care  dascălul  modern  o
               cultiva  instinctiv,  nu  s-a  mai  potrivit  în  școala  online.
               Rezultatele sunt, într-adevăr, determinate de comportamente ce
               pot fi învățate prin repetarea unor scenarii didactice și folosirea
               unor  metode,  procedee,  instrumente  credibilizate  prin
               exersarea în timp. Dar școala online a determinat profesorul să
               facă o descoperire implicită: când avem o mentalitate deschisă,
               devenim  interesați  de  nevoile,  obiectivele  și  provocările
               celorlalți. Pe de altă parte, dacă păstrăm mentalitatea închisă,
               ne concentrăm asupra noastră, iar pe ceilalți nu-i considerăm
               entități  distincte  cu  nevoile,  obiectivele  și  provocările  lor
               proprii,  ci  doar obiecte care ne ajută să le împlinim pe ale
               noastre. Pe cei care ne pot ajuta, îi considerăm vehicule, iar pe
               cei  care  ne  îngreunează  acțiunile  –  obstacole.  Cei  al  căror
                                                             2
               ajutor nu contează, devin irelevanți pentru noi.
                      Prin  urmare,  toți  factorii  implicați  în  procesul
               educațional au simțit disconfortul creat de ieșirea din „matcă”,
               iar  reacția  a  fost  refuzul  sau  reticența  sau  frustrarea  sau
               deschiderea.  Ultima  soluție  poate  conduce  spre  sentimentul
               satisfacției,  respectiv  împlinirii  profesionale.  În  această
               perioadă de criză s-a cristalizat un tipar didactic al mentalității
               deschise. El cuprinde următoarele trepte ale asumării, care pot
               fi  formulate  imperativ:  vezi  nevoile  celorlalți,  ajustează-ți
               eforturile  și  măsoară  impactul!;  nu  aștepta  ca  ceilalți  să  se
               schimbe!;  transformă  propria  mentalitate,  indiferent  dacă


               2  Institutul Arbinger – Mentalitatea deschisă, Editura Institutul Dezvoltării
               Personale, București, 2016, p.50
                                           115
   111   112   113   114   115   116   117   118   119   120   121