Page 115 - jurnalul conferintei Scoala online
P. 115
ȘCOALA ONLINE. ASPECTE. PROVOCĂRI. SOLUȚII.
Casa Corpului Didactic Simion Mehedinți Vrancea
de abordat, instrumentele RED (resurse educaționale deschise)
conferă lecției caracter interactiv, PPT-ul determină lucrul
eficient în echipă și învățarea diferențiată ș.a. Dar, în momentul
în care distanța a așternut obstacole multiple în calea unui
dialog firesc profesor-elev, provocarea a devenit imensă: cum
să adaugi un plus de valoare inteligenței artificiale, în așa fel
încât să accesezi inteligența inimii?! Mulți profesori au început
să întreprindă studii de caz cu privire la facilitățile platformelor
de pe piață: Google Meet, G Suite, Zoom, Discord ... Au învățat
să formeze clase, să predea altfel, să folosească eficient camere
de așteptare pentru a face o prezență corectă, să posteze teme
și să fixeze deadline-uri, să corecteze cu instrumente virtuale și
enumerarea ar putea continua. Nu numai orele s-au mutat în
școala online, ci și anumite concursuri, cum ar fi cele de debate.
Mai mult decât atât, s-au urcat pe platforme nenumărate
conținuturi didactice, sub forma fișelor, suporturilor de curs,
lucrărilor de control...
Însă, peste toate acestea, efortul profesorului sau al elevului
parcă nu putea fi răsplătit pe măsură, nici valorizat de către
întregul colectiv. Ceva a lipsit școlii online românești, o
variantă care s-a cristalizat numai sub semnul obiectivității,
fără implicarea resimțită în trecut și fără relaționarea tuturor
factorilor într-un sistem integrator. Abia la sfârșitul acestei
perioade s-a înțeles ceea ce a lipsit, de la bun început, școlii
noastre online. N-am știut să fim, în ipostaza profesorului
așezat în fața calculatorului, lideri autentici, propunând
experimentarea unui mod de a vedea, de a gândi, de a lucra
împreună, astfel încât să ne ajutăm unii pe alții, profesori-elevi-
părinți-manageri, în vederea îmbunătățirii semnificative a
performanței. Liderii excepționali nu oferă doar o viziune celor
din jurul lor, focusată pe misiune și obiective, ci îi ajută pe
ceilalți actori să „vadă” realitatea de acum și din viitor cu
propriii ochi. Dacă dascălii ar fi reușit să le propună elevilor
integrarea în acest scenariu al comunicării, asumării și
114