Page 115 - jurnalul conferintei Scoala online
P. 115

ȘCOALA ONLINE. ASPECTE. PROVOCĂRI. SOLUȚII.
                                      Casa Corpului Didactic Simion Mehedinți Vrancea

           de abordat, instrumentele RED (resurse educaționale deschise)
           conferă  lecției  caracter  interactiv,  PPT-ul  determină  lucrul
           eficient în echipă și învățarea diferențiată ș.a. Dar, în momentul
           în  care  distanța  a  așternut  obstacole  multiple  în  calea  unui
           dialog firesc profesor-elev, provocarea a devenit imensă: cum
           să adaugi un plus de valoare inteligenței artificiale, în așa fel
           încât să accesezi inteligența inimii?! Mulți profesori au început
           să întreprindă studii de caz cu privire la facilitățile platformelor
           de pe piață: Google Meet, G Suite, Zoom, Discord ... Au învățat
           să formeze clase, să predea altfel, să folosească eficient camere
           de așteptare pentru a face o prezență corectă, să posteze teme
           și să fixeze deadline-uri, să corecteze cu instrumente virtuale și
           enumerarea ar putea continua. Nu numai orele s-au mutat în
           școala online, ci și anumite concursuri, cum ar fi cele de debate.
           Mai  mult  decât  atât,  s-au  urcat  pe  platforme  nenumărate
           conținuturi didactice, sub forma fișelor, suporturilor de curs,
           lucrărilor de control...
           Însă, peste toate acestea, efortul profesorului sau al  elevului
           parcă nu putea fi răsplătit pe măsură, nici valorizat de către
           întregul  colectiv.  Ceva  a  lipsit  școlii  online  românești,  o
           variantă  care  s-a  cristalizat  numai  sub  semnul  obiectivității,
           fără implicarea resimțită în trecut și fără relaționarea tuturor
           factorilor  într-un  sistem  integrator.  Abia  la  sfârșitul  acestei
           perioade s-a înțeles ceea ce a lipsit, de la bun început, școlii
           noastre  online.  N-am  știut  să  fim,  în  ipostaza  profesorului
           așezat  în  fața  calculatorului,  lideri  autentici,  propunând
           experimentarea unui mod de a vedea, de a gândi, de a lucra
           împreună, astfel încât să ne ajutăm unii pe alții, profesori-elevi-
           părinți-manageri,  în  vederea  îmbunătățirii  semnificative  a
           performanței. Liderii excepționali nu oferă doar o viziune celor
           din jurul lor, focusată pe misiune și obiective, ci îi ajută pe
           ceilalți  actori  să  „vadă”  realitatea  de  acum  și  din  viitor  cu
           propriii ochi. Dacă dascălii ar fi reușit să le propună elevilor
           integrarea  în  acest  scenariu  al  comunicării,  asumării  și

                                       114
   110   111   112   113   114   115   116   117   118   119   120