Page 42 - jurnalul conferintei Scoala online
P. 42

ȘCOALA ONLINE. ASPECTE. PROVOCĂRI. SOLUȚII.
                                          Casa Corpului Didactic Simion Mehedinți Vrancea

               eficientă  rezultă  dintr-o  proiectare  și  planificare  atentă  a
               instruirii. Școala on-line este o alternativă viabilă în actualul
               context.  Asigură  continuitatea  învățării,  menține  vie
               interacțiunea  actanților  educaționali  și  regenerează  fondul
               afectiv, atât de necesar motivǎrii intrinseci pentru activitatea de
               învățare.
                      Învățarea  on-line  are  avantaje  incontestabile,  dar  și
               dezavantaje, fiind văzută de mulți elevi, dascăli, dar mai ales
               părinți, drept un panaceu pentru situația de criză din aceste zile,
               de altfel realitatea cu care se confruntă lumea întreagǎ.
                      Indiscutabil  avantajele  învățării  on-line  derivă  din
               faptul că activitățile on-line pot fi accesate oricând si oriunde,
               cursanții pot alege domeniile de interes, le pot accesa în ritm
               individual. Timpul nu este determinat ca într-o sală de clasă,
               programul fiind mult mai flexibil. Fiecare elev poate parcurge
               în  mod  independent  materialul  propus  în  ritm  propriu.
               Învățarea  on-line  permite  și  elevilor  și  profesorilor  să
               interacționeze  într-o  comunitate  online,  fără  a  fi  prezenți  în
               același loc sau timp.
                      Din  altă  perspectivă,  elevii  au  posibilitatea  de  a
               prezenta  mai  multe  informații  procesate  cu  atenție,  cu  o
               implicare  emoțională  adecvată.  Constatările  din  domeniu
               semnalează că elevii introvertiți tind să fie mai activi, inhibiția
               fiind mult diminuată, fără a fi influențați de reacțiile celor din
               jur. Acest tip de învățare, în condiții pedagogice bine anticipate
               și  articulate  strategic,  îl  poate  provoca  pe  elev  să  devină
               proactiv,  să  fie  un  căutător  de  cunoaștere.  Personalizarea
               cursurilor se poate realiza prin introducerea de scheme de lecţii,
               fişe de lucru, prezentări PowerPoint, teste, demonstraţii, liste
               bibliografice,  link-uri  către  resurse  educaţionale  deschise,
               materiale  scanate,  documente  de  tip  audio  /  video  în  clasa
               virtuală și sarcini individuale.
                      Pe  de  altǎ  parte,  dezavantajele  învățării  on-line  sunt
               legate de faptul că sunt sărăcite relațiile interumane între elevi

                                            41
   37   38   39   40   41   42   43   44   45   46   47