Page 42 - jurnalul conferintei Scoala online
P. 42
ȘCOALA ONLINE. ASPECTE. PROVOCĂRI. SOLUȚII.
Casa Corpului Didactic Simion Mehedinți Vrancea
eficientă rezultă dintr-o proiectare și planificare atentă a
instruirii. Școala on-line este o alternativă viabilă în actualul
context. Asigură continuitatea învățării, menține vie
interacțiunea actanților educaționali și regenerează fondul
afectiv, atât de necesar motivǎrii intrinseci pentru activitatea de
învățare.
Învățarea on-line are avantaje incontestabile, dar și
dezavantaje, fiind văzută de mulți elevi, dascăli, dar mai ales
părinți, drept un panaceu pentru situația de criză din aceste zile,
de altfel realitatea cu care se confruntă lumea întreagǎ.
Indiscutabil avantajele învățării on-line derivă din
faptul că activitățile on-line pot fi accesate oricând si oriunde,
cursanții pot alege domeniile de interes, le pot accesa în ritm
individual. Timpul nu este determinat ca într-o sală de clasă,
programul fiind mult mai flexibil. Fiecare elev poate parcurge
în mod independent materialul propus în ritm propriu.
Învățarea on-line permite și elevilor și profesorilor să
interacționeze într-o comunitate online, fără a fi prezenți în
același loc sau timp.
Din altă perspectivă, elevii au posibilitatea de a
prezenta mai multe informații procesate cu atenție, cu o
implicare emoțională adecvată. Constatările din domeniu
semnalează că elevii introvertiți tind să fie mai activi, inhibiția
fiind mult diminuată, fără a fi influențați de reacțiile celor din
jur. Acest tip de învățare, în condiții pedagogice bine anticipate
și articulate strategic, îl poate provoca pe elev să devină
proactiv, să fie un căutător de cunoaștere. Personalizarea
cursurilor se poate realiza prin introducerea de scheme de lecţii,
fişe de lucru, prezentări PowerPoint, teste, demonstraţii, liste
bibliografice, link-uri către resurse educaţionale deschise,
materiale scanate, documente de tip audio / video în clasa
virtuală și sarcini individuale.
Pe de altǎ parte, dezavantajele învățării on-line sunt
legate de faptul că sunt sărăcite relațiile interumane între elevi
41