Page 43 - jurnalul conferintei Scoala online
P. 43
ȘCOALA ONLINE. ASPECTE. PROVOCĂRI. SOLUȚII.
Casa Corpului Didactic Simion Mehedinți Vrancea
și profesori, dar și între elevi, cu reale efecte în timp dacă se
permanentizează acest mod de abordare a învățării. Acest tip
de instruire poate fi un impediment pentru elevii cu rezultate
şcolare slabe, deoarece conţinuturile expuse în mediul on-line
sunt mai greu de asimilat, necesitând un grad ridicat de
autodisciplină, de automotivare.
Pentru a genera în mediul virtual o învăţare eficientă,
profesorul trebuie să aibă o anume pregătire în proiectarea
curriculum-ului livrat online și, desigur, competențe digitale.
Pentru profesori, instruirea on-line poate fi copleşitoare: pe de
o parte, din punct de vedere tehnic, deoarece pătrunderea în
acest mediu presupune familiarizarea cu instrumentele sale, dar
şi din punct de vedere al disponibilităţii managementului
timpului, având în vedere că elevii pot accesa conţinuturi în
diferite momente ale zilei. Interpretarea eronată a explicaţiilor
scrise reprezintă, de asemenea, o problemă. În acest sens, mulţi
profesori au recurs la filmarea unor secvenţe care sǎ reliefeze
explicaţiile oferite. Spre exemplu, la clasa pregǎtitoare procesul
de predare a operaţiilor matematice cu trecere peste ordin în
concentrul 0-31 cu 1-3 unitǎţi necesitǎ aducerea în plan real a
unui suport intuitiv (creioane, obiecte din naturǎ, beţişoare) cu
ajutorul cǎruia elevul sǎ înţeleagǎ noţiunile de adunare sau
scǎdere, operaţii abstracte la vârsta de 6-7 ani.
Învățarea on-line activă pentru elevi, solicită mai multă
responsabilitate, iniţiativă şi efort decât instruirea faţă-în-faţă.
Deciziile legate de mărimea grupului de elevi vor limita foarte
mult strategiile utilizate, un număr mare de elevi făcând
imposibilă interacțiunea de calitate. De exemplu, feedback-ul
devine tot mai dificil pe măsură ce dimensiunea clasei crește,
ajungând în cele din urmă la un punct în care pur și simplu nu
este posibil ca un profesor să ofere feedback specific și prompt.
Pentru elevi, sincronul este de obicei cel mai potrivit, adulţii
necesitând mai multă flexibilitate, se optează pentru variante
asincron, alternate cu sesiuni sincrone opționale. Un alt
42