Page 43 - jurnalul conferintei Scoala online
P. 43

ȘCOALA ONLINE. ASPECTE. PROVOCĂRI. SOLUȚII.
                                      Casa Corpului Didactic Simion Mehedinți Vrancea

           și profesori, dar și între elevi, cu reale efecte în timp dacă se
           permanentizează acest mod de abordare a învățării. Acest tip
           de instruire poate fi un impediment pentru elevii cu rezultate
           şcolare slabe, deoarece conţinuturile expuse în mediul on-line
           sunt  mai  greu  de  asimilat,  necesitând  un  grad  ridicat  de
           autodisciplină, de automotivare.
                  Pentru a genera în mediul virtual o învăţare eficientă,
           profesorul  trebuie  să  aibă  o  anume  pregătire  în  proiectarea
           curriculum-ului livrat online și, desigur, competențe digitale.
           Pentru profesori, instruirea on-line poate fi copleşitoare: pe de
           o parte, din punct de vedere tehnic, deoarece pătrunderea în
           acest mediu presupune familiarizarea cu instrumentele sale, dar
           şi  din  punct  de  vedere  al  disponibilităţii  managementului
           timpului, având în vedere că elevii pot accesa conţinuturi în
           diferite momente ale zilei. Interpretarea eronată a explicaţiilor
           scrise reprezintă, de asemenea, o problemă. În acest sens, mulţi
           profesori au recurs la filmarea unor secvenţe care sǎ reliefeze
           explicaţiile oferite. Spre exemplu, la clasa pregǎtitoare procesul
           de predare a operaţiilor matematice cu trecere peste ordin în
           concentrul 0-31 cu 1-3 unitǎţi necesitǎ aducerea în plan real a
           unui suport intuitiv  (creioane, obiecte din naturǎ, beţişoare) cu
           ajutorul  cǎruia  elevul  sǎ  înţeleagǎ  noţiunile  de  adunare  sau
           scǎdere, operaţii abstracte la vârsta de 6-7 ani.
                  Învățarea on-line activă pentru elevi, solicită mai multă
           responsabilitate, iniţiativă şi efort decât instruirea faţă-în-faţă.
           Deciziile legate de mărimea grupului de elevi vor limita foarte
           mult  strategiile  utilizate,  un  număr  mare  de  elevi  făcând
           imposibilă interacțiunea de calitate. De exemplu, feedback-ul
           devine tot mai dificil pe măsură ce dimensiunea clasei crește,
           ajungând în cele din urmă la un punct în care pur și simplu nu
           este posibil ca un profesor să ofere feedback specific și prompt.
           Pentru elevi, sincronul este de obicei cel mai potrivit, adulţii
           necesitând mai multă flexibilitate, se optează pentru variante
           asincron,  alternate  cu  sesiuni  sincrone  opționale.  Un  alt

                                        42
   38   39   40   41   42   43   44   45   46   47   48