Page 48 - jurnalul conferintei Scoala online
P. 48
ȘCOALA ONLINE. ASPECTE. PROVOCĂRI. SOLUȚII.
Casa Corpului Didactic Simion Mehedinți Vrancea
avalanşa de informaţii multimedia, conceptul de asistare a
procesului de învăţământ cu calculatorul este o cerinţa intrinsecă.
Calculatorul este perceput pe rând, ca o jucărie, o unealtă, o resursă
de informaţii. A intrat deja în obişnuinţa zilnică utilizarea
calculatorului, pentru comunicare, informare, instruire. Numită de
unii ca “inovaţia tehnologică cea mai importantă a pedagogiei
moderne”, instruirea asistată de calculator (IAC) contribuie la
eficiența instruirii, este un rezultat al introducerii treptate a
informatizării în învăţământ.
Globalizarea şi informatizarea, caracteristicile dominante ale
societăţii contemporane au generat constant în ultimul deceniu, noi
paradigme educaţionale şi provocări care încarcă agenda
problematicii domeniului educației actuale şi implicit solicită şcolii
şi educatorilor, de la toate ciclurile de învăţământ, deschidere şi
adaptabilitate.
Dezvoltarea într-un ritm exponenţial a noilor TIC continuă să
ofere cu generozitate educaţiei instrumente didactice moderne
compatibile cu aşteptările actualelor generaţii, pentru că solicită
creativitatea, comunicarea şi schimbul de idei, autonomie în
stabilirea programului de învăţare, încurajează învăţarea activă şi
colaborativă în procesul de predareînvăţare. Extinderea
experimentării şi utilizarea lor în cât mai multe instituţii ale
sistemului nostru este benefică şi salutară pentru educaţia
românească, dar totodată, impune organizarea evenimentelor prin
care să fie diseminate şi făcute cunoscute rezultatele de succes, în
cercuri cât mai largi de practicieni.
Utilizarea calculatoarelor trebuie să-l conducă pe om la
accentuarea calităţilor sale unice, la implicarea şi cointeresarea lui
socială prin cunoaşterea nemijlocită a realităţii socioeconomice,
care să-l facă mai ataşat de societate, mai uman. Educaţia trebuie
regândită în raport cu evoluţia tehnologiilor pe de o parte, şi în
funcţie de cerinţele societăţii, pe de alta.
Integrarea învăţării asistate de calculator în sistemul
disciplinelor pedagogice, fără ca aceasta să se afle în vreun raport de
47