Page 53 - jurnalul conferintei Scoala online
P. 53
ȘCOALA ONLINE. ASPECTE. PROVOCĂRI. SOLUȚII.
Casa Corpului Didactic Simion Mehedinți Vrancea
mai mult, am fost surprinsă să văd pe banca unei fetițe, două
volume de literatură, iar titlul m-a oprit din drumul „verbului”
pe care tocmai îl mai explicam odată. Evident, nu orice titlu:
„Muntele vrăjit” de Thomas Mann. N-am putut să trec mai
departe fără să lămuresc împrejurările care o făcuseră să aleagă
acestă lectură; nu făcea parte dintre recomandările mele pentru
clasa a VI-a, nu credeam că poate fi citită și, mai ales, înțeleasă
la vârsta aceasta... eram și mirată, dar și curioasă: de unde și
până unde Thomas Mann?!. Copilul (o elevă „cititoare”,
evident), mi-a răspuns în cel mai firesc mod posibil că a găsit
cartea în bibliotecă, acasă, că titlul i s-a părut interesant și că a
început-o chiar. Era limpede, voia să știe și părerea mea. În
ciuda faptului că a susținut „că-i place” și că nu i se pare nimic
greu, am susținut și eu, cu câteva argumente încropite contra
cronometru, că e o lectură grea și că părerea mea este că merită
să-i aloce timp peste câțiva ani, când o va putea recepta la
adevărata valoare. Nu am verificat dacă am și convins-o.
Și, ca în basme, timpul a trecut mai repede decât imi
inchipuiam și mult mai altfel decât ar fi fost normal. Am
început orele online și, aceeași fetiță imi amintește, tenace, de
lectura începută în vremuri „bune”. Dorea să le povestească
romanul colegilor, așa cum făceam și la clasă, pentru că, zicea
ea, este foarte interesant.
Cu aceași reticență și pregătind auditoriul oarecum
pentru ceva ce „s-ar putea să vi se pară mai greu”, am lăsat
copilul să vorbească. Am fost încurajată, oarecum, și de reacția
clasei, care își dorea să audă „povestea”, noutatea, „altceva”-ul
care se anunța în locul unei întâlniri obișnuite de amletic.
Comunicarea, în mod real, înseamnă (și nu doar
rtimologic), „comuniune” (împărtășire), vorbire împreună, dar
cu sens și cu emoție.
Într-o comuniune verbală clasică, contextul est foarte
important, forma comunicării „afectează” în mod real impactul
asupra locutorilor.
52