Page 56 - jurnalul conferintei Scoala online
P. 56
ȘCOALA ONLINE. ASPECTE. PROVOCĂRI. SOLUȚII.
Casa Corpului Didactic Simion Mehedinți Vrancea
a „ceea ce este cel mai de preț” (cf: H.R. Patapievici – idem,
idem – cf: Platon, idem), adică este pus în contact cu ceea ce e
cel mai valoros; cu alte cuvinte, sufletul nu poate fi transformat
decât de ceea ce este superior, fiindcă doar acesta emoționează
(etimologic – „mișcă”, „mută din loc”).
Și din cazul lui Socrate (adus de Platon în „Dialoguri”)
și în cazul învățăturii lui Iisus, comunicarea vie este esențială,
scrisul mai puțin. Oare nu ne-am întors, pe alt drum, către o
astfel de situație, reinterpretată postmodern, e adevărat, dar cu
aceeași miză.
Mai mult, nouă nu doar scrisul ne lipsește în acest spațiu
virtual, ci și spațiul. Dorința de cunoaștere era mediată, filtrată,
cizelată de un spațiu „plăcut” al întălnirii educator-discipol.
Expeditorul și receptorul erau într-o întâlnire cum
benevolentia, se presupunea încrederea și aderarea la actul de
cunoaștere.
Toate aceste elemente de context („real”, „pe viu”)
facilitau transmiterea mesajului. În comunicarea pe care acum
o încercăm, nevăzută în mare parte, criptată de o tehnologie
care, de cele mai multe ori, distorsionează adevărul emoțional,
împărtășirea nu se mai face decât exclusiv la conținutul
mesajului.
De aceea, ar trebui activată, sau,, ar trebui să mizăm pe
imaginație (legătura dintre suflet și gândire), pornind de la ceea
ce Aristotel, citat de Patapievici în ceeași lucrare, scria:
„Sufletul nu gândește niciodată în absența unei imagini”.
Locul, care de multe ori activa imaginația, va trebui înlocuit cu
„locul” unei povești – capcană, în care elevul să fie atras și apoi
ținut „de bunăvoie”.Spațiul formal al clasei, constrângător
oarecum, formalismul în sine al conceptului de „școală” ca
instituție va trebui înlocuit cu o „magie” a unui loc imaginar,
dar atât de interesant încât să acționeze ca un „farmec”
(etimologic – leac și otravă în același timp, depinde de doză).
55