Page 54 - jurnalul conferintei Scoala online
P. 54

ȘCOALA ONLINE. ASPECTE. PROVOCĂRI. SOLUȚII.
                                          Casa Corpului Didactic Simion Mehedinți Vrancea

                      De ce vorbea Iisus în parabole? Întrebarea mi-am pus-o
               recitind,  cu  motivul  găsirii  unor  argumente  întemeietoare,
               cartea  lui  Andrei  Pleșu,  „Parabolele  lui  Iisus.  Adevărul  ca
               poveste”
                      Răspunsul  e  lung,  cât  toate  parabolele  christice
               comentate laborios și cu un talent de invidiat; dar pot derula
               două răspunsuri mai importante pentru demonstrația de față.
               Învățătura lui Iisus este „ascunsă”, într-un fel, în „parabolă”,
               fiindcă propune un adevăr filtrat, „o semiobscuritate”, pentru
               că  nu  vrea  să  „orbească”  neinițiatul,  îl  pregătește  printr-o
               abordare de departe.
                      Povestea  captează,  bucură,  trezește  atenția,  nu
               bulversează, dar poate trece adevăruri capitale – impactul va fi
               „dulce”,  după  măsura  fiecăruia.  Fiecare  se  va  simți  parte
               importantă din  acest  proces.  Povestea  e pentru toți (sau, cel
               puțin, așa pare).
                      În  aceeași  măsură,  însă,  Iisus  avertizează  că  oricine
               poate auzi orice ( „Nu dați cele sfinte câinilor, nici nu aruncați
               mărgăritare...” cf: Matei 7,6), ceea ce înseamnă că trebuie să
               existe un echilibru între „a da” și „a primi”, că arta transmiterii
               unei  învățături  constă  în  a  echilibra  realitatea  între  măsura
               așteptării  și  valoarea  informației.  Asta  nu  înseamnă  că  Iisus
               exclude  un  anumit  tip  de  public  ab  initio  –  ne  amintim  că
               vorbește cu vameșii, cu păcătoșii, cu femeile ușoare dar, mai
               ales cu cei care țin neapărat să-l audă.
                      Tenacitatea discipolului este întotdeauna răsplătită, căci
               ea sugerează un anumit tip de înțelegere;
                      Împlicarea emoțională, empatică, trăirea „adevărului”
               enunțat sunt, mai degrabă, garanția acestei forme de receptare.
               Și cred că acesta ar putea fi unul dintre răspunsurile la dilema
               stârnită de „ lectura grea” propusă unui public neinițiat, într-un
               moment foarte puțin prielnic.
                      Contextul comunicării era, în toate sensurile, un contra-
               argument pentru reușita unui astfel de exercițiu; dar , în  ciuda

                                            53
   49   50   51   52   53   54   55   56   57   58   59