Page 169 - jurnalul conferintei Scoala online
P. 169

ȘCOALA ONLINE. ASPECTE. PROVOCĂRI. SOLUȚII.
                                      Casa Corpului Didactic Simion Mehedinți Vrancea

           în cazul educatorilor responsabili, cărora le pasă. Acest lucru
           nu înseamnă că cei care se manifestă sonor în mediul digital
           sunt singurii care își asumă continuarea procesului de învățare.
           Există multe alte forme de asigurare a calității în predare și în
           promovarea interacțiunilor didactice, mai ales în contextele în
           care accesul la tehnologie e dificil, dacă nu chiar imposibil.
           Tocmai de aceea, e important de precizat că școala de acasă nu
           înseamnă    doar   platforme    digitale,   fascinante   prin
           performanțele  lor  tehnice;  la  fel  de  importante  sunt  și
           activitățile de învățare gestionate telefonic sau cele care ajung
           tipărite la elevii/studenții fără acces la Internet.
                         Ne-am  dat  seama  cu  toții,  că  interacțiuna  umană
           rămâne o condiția esențială a educației,  că elevii noștri sunt
           ființe umane cu sentimente si trăiri puternice ce necesită acel
           contact  direct,  acea  conexiune  creată  între  elev  și  cadru
           dicactic, acel mediu pe care școala îl oferă actorilor implicați în
           întreg parcursul educțional și totuși trăim într-o lume ce se află
           într-o  continuă  schimbare  în  care  individul  trebuie  să    se
           adapteze cerințelor pe care societatea acuală le impune.
                         Apoi, e bine de înțeles că simpla prezență online nu
           înseamnă automat eficiență; oricât de sofisticate ar fi soluțiile
           digitale,  ele  nu  pot  să  salveze  opțiunile  didactice
           neconvingătoare,  inabilitățile  de  comunicare,  conținuturile
           șchioape sau structurate greșit! Tehnologia nu e un profesor în
           locul  profesorului,  ea  e  utilă  atunci  când  e  integrată  într-un
           demers didactic bine organizat, planificat cu atenție, condus cu
           măiestrie, cu improvizații controlate, cu obiective intenționat
           stabilite și comunicare adecvată.
                        De  asemenea,  e  important  ca  școala  de  acasă  să  fie
           percepută  ca  o  stare  excepțională,  așezată  pe  un  fundal  de
           tensiune și incertitudine. Nu e o educație la distanță așa cum
           scrie la manual, nu poate pretinde reacții de răspuns care să
           ignore  emoțiile  celor  angrenați  în  derularea  proceselor
           respective  de  învățare.  În  această  situație  provocatoare,

                                       168
   164   165   166   167   168   169   170   171   172   173   174