Page 169 - jurnalul conferintei Scoala online
P. 169
ȘCOALA ONLINE. ASPECTE. PROVOCĂRI. SOLUȚII.
Casa Corpului Didactic Simion Mehedinți Vrancea
în cazul educatorilor responsabili, cărora le pasă. Acest lucru
nu înseamnă că cei care se manifestă sonor în mediul digital
sunt singurii care își asumă continuarea procesului de învățare.
Există multe alte forme de asigurare a calității în predare și în
promovarea interacțiunilor didactice, mai ales în contextele în
care accesul la tehnologie e dificil, dacă nu chiar imposibil.
Tocmai de aceea, e important de precizat că școala de acasă nu
înseamnă doar platforme digitale, fascinante prin
performanțele lor tehnice; la fel de importante sunt și
activitățile de învățare gestionate telefonic sau cele care ajung
tipărite la elevii/studenții fără acces la Internet.
Ne-am dat seama cu toții, că interacțiuna umană
rămâne o condiția esențială a educației, că elevii noștri sunt
ființe umane cu sentimente si trăiri puternice ce necesită acel
contact direct, acea conexiune creată între elev și cadru
dicactic, acel mediu pe care școala îl oferă actorilor implicați în
întreg parcursul educțional și totuși trăim într-o lume ce se află
într-o continuă schimbare în care individul trebuie să se
adapteze cerințelor pe care societatea acuală le impune.
Apoi, e bine de înțeles că simpla prezență online nu
înseamnă automat eficiență; oricât de sofisticate ar fi soluțiile
digitale, ele nu pot să salveze opțiunile didactice
neconvingătoare, inabilitățile de comunicare, conținuturile
șchioape sau structurate greșit! Tehnologia nu e un profesor în
locul profesorului, ea e utilă atunci când e integrată într-un
demers didactic bine organizat, planificat cu atenție, condus cu
măiestrie, cu improvizații controlate, cu obiective intenționat
stabilite și comunicare adecvată.
De asemenea, e important ca școala de acasă să fie
percepută ca o stare excepțională, așezată pe un fundal de
tensiune și incertitudine. Nu e o educație la distanță așa cum
scrie la manual, nu poate pretinde reacții de răspuns care să
ignore emoțiile celor angrenați în derularea proceselor
respective de învățare. În această situație provocatoare,
168